Vinterregulativ
Regulativ for vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, stier og pladser
Her kan du læse, hvordan vi i Frederikshavn Kommune holder veje, stier og pladser rene, og hvordan vi sørger for vintervedligeholdelse i løbet af vinteren.
Du kan desuden læse, hvilke pligter du, som grundejer, har til at rydde sne, glatførebekæmpe, og renholde din grund samt de tilstødende fortove, stier og andet.
Center for Ejendomme, Park og Vej har ansvaret for snerydning og saltning/grusning på offentlige veje, stier og pladser i Frederikshavn Kommune. Det er vores vagtberedskab, som sørger for vintertjenesten – altså glatførebekæmpelse og snerydning på offentlige veje og stier. Vintertjenesten følger udviklingen i vejrsituationen i løbet af vinterperioden.
Vagtberedskabet har en aftale med lokale vognmænd, så de maskiner (sneplove, saltmaskiner mm.), der er til rådighed, bliver fordelt bedst muligt, sådan at vi på bedste vis kan sikre mobiliteten, selv i en vintersituation.
Nogle veje prioriteres højere end andre i forbindelse med både snerydning og glatførebekæmpelse. Det gøres på baggrund af, hvor meget trafik der er på strækningen, hvilken type trafik, og hvilken funktion vejen har. Hvis din vej er blandt de sidste, der bliver saltet eller ryddet for sne, så er det altså pga. prioriteringsplanen.
Beredskabsperioden
Vinterperioden regnes fra den 15. oktober til 15. april. Det er i denne periode, at vinterberedskabet er i drift. Men særlige forhold kan eventuelt forlænge perioden.
Hvem skal du kontakte?
Vejdirektoratet er vejbestyrelse for statsvejene. Det er blandt andet motorvejene og nogle af de større landeveje. Du kan komme i kontakt med Vejdirektoratet på følgende vis:
Mail: vd@vd.dk
Tlf.: 72 44 33 33
Vagttelefon: 80 20 20 60
Kommunen er vejbestyrelse for kommunevejene, private fællesveje og private veje samt alle fortove og stier.
Oplever du problemer med den konkrete snerydning eller glatførebekæmpelse, kan du kontakte vintertjenesten, Center for Ejendomme, Park og Vej på tlf. 98 45 50 00.
Har du spørgsmål eller kommentarer til vintervedligeholdelsen, lovgivningen samt dine eller andres
grundejerforpligtigelser kan du kontakte os på mail: post@frederikshavn.dk.
I henhold til "Lov om offentlige veje”, § 62, har kommunen pligt til:
• at sørge for snerydning,
• at træffe foranstaltning mod glat føre og
• at sørge for renholdelse
på kommuneveje og offentlige stier, der administreres af kommunalbestyrelsen.
Nærmere regler for gennemførelse af disse aktiviteter fremgår af dette regulativs afsnit 3.
Efter § 64 i samme lov har kommunen for byer og bymæssige områder bestemt, at grundejere, hvis ejendom grænser til kommuneveje eller offentlige stier, der administreres af kommunalbestyrelsen, skal:
• snerydde,
• glatførebekæmpe og
• renholde
fortov og sti ud for ejendommen, som nærmere beskrevet i dette regulativs afsnit 4.
Endvidere kan kommunen i henhold til § 8, 23, 79 m.fl. i "Lov om private fællesveje" bestemme, hvorledes de private fællesveje skal sneryddes, glatførebekæmpes og renholdes. Dette er beskrevet efterfølgende i afsnit 5.
Alle ovenstående beslutninger er truffet efter forhandling med politiet i overensstemmelse med nævnte lovgivning.
Kommunevejene og de offentlige stier, der administreres af kommunalbestyrelsen er opdelt i vinterklasser. Disse klasser knytter sig til forskellige servicemål, der afhænger vejens og stiens betydning for færdslens afvikling.
Placering af veje, stier og pladser i klassificeringen revideres løbende og som minimum før hver vintersæson.
På kommunens hjemmeside er et Webkort, hvor du kan se vinterklasserne for alle kommunens veje og stier.
Snerydningen, bekæmpelse af glat føre og renholdelse på kommune-veje og offentlige stier, der administreres af kommunalbestyrelsen, er tilrettelagt, iværksættes og udføres med udgangspunkt i følgende regler.
Indsatsen ved snerydning og glatførebekæmpelse iværksættes og udføres ud fra en konkret behovsvurdering og er tilrettelagt ud fra, at de anførte servicemål, som fremgår af bilag A hhv. bilag B, kan opfyldes i prioriteret rækkefølge. I situationer, hvor servicemålene ikke kan opretholdes, prioriteres indsatsen der hvor det vurderes vigtigst af hensyn til færdslens afvikling hhv. trafiksikkerheden.
Snerydning
Snerydning iværksættes som angivet i bilag A og B.
Snevolde ved vejtilslutninger skubbes til side i forbindelse med rydning af sidevejen.
Kommunen fjerner dog ikke snevolde ved indkørsel til ejendomme eller i almindelighed ud for private fællesveje.
Kommunen rydder ikke sne på indkørselsarealer til ejendomme.
Kommunen søger så vidt muligt at undgå, at sne under rydningen kastes ind på arealer, hvor snerydning påhviler grundejeren. Såfremt denne situation alligevel opstår, skal sneen fjernes af grundejeren.
Kommunen kører kun sne væk i bymæssig bebyggelse, fra cykelbaner, holdepladser og betydende vejkryds og kun i det omfang det skønnes nødvendigt af hensyn til trafikken.
For alle gennemgående veje og specielt rutenummererede veje gælder, at snerydning så vidt muligt sker i samarbejde med tilgrænsende vejbestyrelser, sådan at trafikanterne i videst muligt omfang møder en ensartet vejtilstand.
Glatførebekæmpelse
Glatførebekæmpelse iværksættes som angivet i bilag A og B.
På vinterklasse 1 veje saltes præventivt. Det tilstræbes således, at der saltes inden der bliver glat, hvorfor saltning på disse veje kan iværksættes på alle tider af døgnet.
Kommunen glatførebekæmper ikke på indkørselsarealer til ejendomme.
For samtlige gennemgående veje og specielt rutenummererede veje gælder, at kommunen så vidt muligt bekæmper glatføre i samarbejde med tilgrænsende vejbestyrelser, sådan at trafikanterne i videst muligt omfang møder en ensartet vejtilstand.
Renholdelse
Kommunen renholder alle kommunale vejarealer efter en fastlagt praksis, og når særlige forhold gør det påkrævet af hensyn til trafiksikkerheden.
På kommuneveje i landzone har kommunen kun pligt til at foretage den renholdelse, der er nødvendigt af hensyn til trafiksikkerheden.
Parkerings- og rastepladser o.lign. i landzone indgår dog også i ovennævnte plan.
Det er altid grundejerens pligt at fjerne istapper og sne, der risikerer at falde ned fra tage på vej eller sti, eller alternativt at opsætte forsvarlig afspærring.
Efter forhandling med politiet har kommunen bestemt, at grundejere, hvis ejendom i byer og bymæssige områder grænser op til kommunevej og offentlig sti, der administreres af kommunalbestyrelsen, skal:
• snerydde,
• glatførebekæmpe og
• renholde
fortov og sti som beskrevet i dette regulativs afsnit 4.1 til 4.3.
Færdselsarealer, der overvejende bruges til gående færdsel, sidestilles med fortov og sti. Cykelstier, gangtunneler og –broer er ikke omfattet af pligten.
Grundejerens pligter kan højst omfatte 10 m af de fortovs- og eller stiarealer, der ligger nærmest ejendommen målt fra belægningskant.
Hvor grundejeren ikke har direkte adgang til fortov og sti, påhviler pligten kun grundejeren, såfremt:
• arealet ligger i ubrudt forlængelse af en adgang til ejendommen fra en offentlig vej under samme vejmyndighed (fx ved en ejendom beliggende på en hjørnegrund)
• ejeren efter ansøgning har fået tilladelse til at etablere en adgang.
På kommunens hjemmeside kan du se illustrationer, der også forklarer i hvilke tilfælde, at forpligtigelsen påhviler dig som grundejer.
Ved busstoppesteder med en stander ved fortovet, har grundejer pligt til at vintervedligeholde fortovet. Kommunen sørger for at sikre buspassagererne adgang til og fra bussen. Er der et busskur ved stoppestedet er grundejer stadig forpligtiget til at vintervedligeholde selve fortovet, mens kommunen vintervedligeholder busskuret og eventuelle adgange hertil.
Jernbaner og lufthavne med adgang fra ejendommen til vejen er ligeledes omfattet af denne pligt. Er adgangen alene til drift af anlægget, omfatter pligten kun strækningen ud for adgangen med et tillæg på 10 m til hver side af ejendommen.
For gågader omfatter pligten til snerydning og glatførebekæmpelse af det egentlige fortovsareal grundejeren.
Snerydning
Grundejerne har pligt til at rydde fortov og sti for sne snarest muligt efter snefald.
Grundejeren har altid pligt til, at rydde:
• Trapper fra fortov til ejendom
• Pladsen omkring brandhaner, beredskabsinstallationer og installationer til trafikregulering i færdselsarealet.
Når du rydder sne, skal du snarest efter snefald fjerne sneen på sti eller fortov ud for din ejendom. Du skal fjerne sne nok til, at det er muligt at færdes med fx barnevogn eller rollator. Snebunkerne kan du lægge på resten af fortovet eller stien. Hvis der ikke er plads, kan snebunkerne lægges på den nærmeste del af vejbanen.
Snedepoter
Ved ekstreme mængder sne kan grundejere og grundejerforeninger søge om tilladelse til midlertidig at bruge fortovet i den ene vejside til snedepot.
Hvis man får lov til dette, har grundejer ikke længere pligt til at vinter-vedligeholde pågældende fortov.
Ansøgning om tilladelse til anvendelse af fortov som snedepot skal ske til Frederikshavn Kommune via tf@frederikshavn.dk.
Benyttes fortovet som snedepot har grundejerne stadig pligt til at vintervedligeholde fortovet ud for indkørsler.
Hvis fortovet bruges som snedepot, skal fortovet på modsatte side holdes farbart, og der må derfor ikke lægges snevolde her.
Af Frederikshavn Kommunes hjemmeside vil det fremgå, hvilke fortove, der er inddraget til snedepot.
Ved anvendelse af fortov som snedepot henvises vejens fodgængere til at benytte modsatte fortov.
Glatførebekæmpelse
Som grundejer har du pligt til at salte eller gruse hurtigst muligt efter, at fortovet eller stien er blevet glat.
Grundejeren har altid pligt til, at bekæmpe glat føre på trapper fra fortov til ejendom.
Glatførebekæmpelse udføres ved:
• at der udspredes vejsalt, grus, sand el.lign. på hele fortovets/stiens areal snarest muligt efter førets indtræden.
Renholdelse
På fortov og sti har grundejeren har pligt til, at:
• fjerne ukrudt og lignende,
• renholde fortove eller stier, der er asfalterede, brolagte, flisebelagte eller på anden måde overfladebehandlede færdselsarealer,
• fjerne affald og andet, der er særligt forurenende eller til ulempe for færdslen, og
• renholde grøfter, rendestene, nedløbsriste, rørgennemløb og udløbsrender, som ligger i fortov og sti, for alt, hvad der kan hindre vandets frie løb.
Grundejeren har altid pligt til at renholde trapper fra fortov til deres ejendomme.
Renholdelsen udføres ved:
• at fortove fejes efter behov
• at grundejeren fjerner affald og andet, der er særlig forurenende eller til fare for færdslen
• at grundejeren straks fjerner det sammenfejede og oprensede.
Affald må ikke fejes ned i rendestenen eller i de langs kantstenen anbragte rendestensbrønde.
Det er altid grundejers ansvar at fjerne istapper og sne, der risikerer at falde ned fra tage på vej eller sti, eller alternativt at opsætte forsvarlig afspærring.
5.1 Private fællesvej og stier
Grundejernes pligter omfatter her det samlede færdselsareal, således også kørebane, parkeringsarealer o.lign. Følgende er bestemt efter for-handling med politiet.
I byzone mv.
Kommunen har bestemt, at grundejere hvis ejendom grænser til privat fællesvej eller –sti, der administreres efter lovens byregler, skal:
• snerydde,
• glatførebekæmpe, og
• renholde
færdselsarealerne.
Private fællesveje skal vintervedligeholdes efter samme servicemål som offentlige veje i vinterklasse 5, se bilag A.
Private fællesstier skal vintervedligeholdes efter samme servicemål som offentlige servicemål i stiklasse 2, se bilag B.
Kørebanen på private fællesveje skal renholdes med gadefejning hvert halve år eller efter behov.
Pligten er kun pålagt de vedligeholdelsesforpligtede grundejere, jf. privatvejslovens § 44, og omfatter kun ejere af ejendomme beliggende i byzone eller sommerhusområder.
Pligten kan kun pålægges grundejere med vejret.
På landet
Hvis vejen har stor trafikal betydning – eller hvis grundejerne ikke kan blive enige – kan kommunen træffe beslutning om grundejernes pligt til at vintervedligeholde og renholde en privat fællesvej på landet.
Nærmere bestemmelser om udførelsen
Snerydning
Grundejerne skal rydde færdselsarealet for sne snarest muligt efter snefald. Pladsen omkring brandhaner og installationer til trafikregulering skal altid holdes ryddet for sne.
Grundejeren har altid pligt til at rydde trapper til deres ejendom for sne.
Snerydning udføres ved:
• at færdselsarealet sneryddes i færdselskrævende omfang snarest muligt efter snefald, og
• at snebunker henlægges på det resterende færdselsareal, eller uden for.
Glatførebekæmpelse
Som grundejer har du pligt til at bekæmpe glat føre på færdselsarealet ved din ejendom hurtigst muligt efter, at det er blevet glat.
Grundejerne har altid pligt til, at bekæmpe glat føre på trapper til sin ejendom.
Glatførebekæmpelse udføres ved:
• at der udspredes vejsalt, grus, sand el.lign. på hele færdselsarealet snarest muligt efter førets indtræden.
Renholdelse
Som grundejer har du pligt til, at:
• fjerne ukrudt,
• feje eller på anden måde at renholde færdselsarealer, der er asfalteret, brolagt, flisebelagt eller på anden måde befæstet,
• fjerne affald og andet, der er særligt forurenende eller til ulempe for færdslen, og
• renholde grøfter, rendestene, nedløbsriste, rørgennemløb og udløbsrender for alt, hvad der kan hindre vandets frie løb.
Grundejeren har altid pligt til at renholde trapper til sine ejendomme.
Renholdelsen udføres ved at:
• hele færdselsarealet holdes rent
• fortovet fejes efter behov
• grundejeren fjerner affald og andet, der er særlig forurenende eller til fare for færdslen
• grundejeren straks fjerner det sammenfejede og oprensede.
Det er kommunen, som fører tilsyn med, at grundejerne overholder deres forpligtigelser efter de omtalte love. Hvis en grundejer ikke overholder sine forpligtigelser, kan kommunen om nødvendigt lade det nødvendige arbejde udføre for den pågældende grundejers regning.
Kommunen kan også bestemme, at forpligtelser pålagt grundejere på kommuneveje og offentlige stier, der administreres af kommunalbestyrelsen, jf. afsnit 3, udføres af kommunen for grundejerens regning. I givet fald skal kommunen sikre, at arbejdet udføres billigst muligt.
Affald eller genstande, der
• kan være til ulempe for færdslen, eller
• er særligt forurenende
kan fjernes af kommunen eller politiet for den forurenendes regning.
Dette regulativ træder i kraft den 15.10.2025 og erstatter hidtil gældende regulativ af oktober 2025.